Wielkanocna wyprawa - Akt II - Panteon i Zamek Świętego Anioła

środa, kwietnia 04, 2018


- Czy on w końcu tu jest pochowany? - pytał Mikołaj teatralnym szeptem przy grobie Raffaello. 
- Myślę, że tak. Nie wierz we wszystko co zobaczysz w filmie. Film to tylko film. Poza tym kto wie co jest w sarkofagach, kto wie czy obrazy w galeriach rzeczywiście są autentyczne, jaką my - zwykli ludzie mamy pewność?

Nad naszymi głowami rozpościerała się gigantyczna kopuła, kształt kuli, forma idealna - 43,44 wysokości i dokładnie taka sama średnica. Przez długi czas, dopóki Brunelleschi nie błysnął we Florencji swoim geniuszem była to największa europejska kopuła. Teraz musi zadowolić się drugim miejscem. W dawnych czasach taka konstrukcja wydawała się dziełem nieludzkim, dopatrywano się w niej ręki szatana. Ludzie uwielbiają legendy. Tak czy inaczej dziś też robi wrażenie - przynajmniej na mnie - zachwyca sam fakt "istnienia" w tak dobrej formie już niemal 2000 lat.    


Bardzo dawno temu mój znajomy po podróży do Włoch opowiedział mi historię o budynku z "dziurą" w sklepieniu, przez które nie pada do środka deszcz. Bzdura! Nie trzeba być super inteligentem, by dostrzec wklęsłość i odpływy w posadzce na środku świątyni. Tak czy inaczej "oculus" jest jedynym otworem w budynku, przez który wpada światło. Jego średnica to prawie 9 m! 
Panteon został wybudowany ku czci bogów. Różnych bogów. Dopiero w VII wieku został konsekrowany przez papieża.
W Panteonie poza wspomnianym wyżej Raffaello pochowani są też dwaj królowie Włoch - Vittorio Emanuele II i Umberto I. 
Informacja turystyczna - wstęp do Panteonu jeszcze jest bezpłatny, jednak od 2 maja wprowadzone zostaną bilety. Koszt - 2 euro.


Następnym przystankiem - przypadkowym i nieplanowanym - w czasie naszego rzymskiego spaceru był Castel Sant'Angelo - Zamek Świętego Anioła. Nie wchodziliśmy do środka, kolejki nie są dla mnie. Co ciekawe doczytałam, że tabun turystów najeżdżający regularnie zamek, to zasługa Browna. Wcześniej pomijany w turystycznych trasach, po wydaniu Aniołów i Demonów staje się jedną z głównych atrakcji. Twierdza jak twierdza, żadne cudo, ale widok jest stąd piękny. Most Vittorio Emanuele II i wystająca ponad budynkami kopuła bazyliki San Pietro to kadr znany z pocztówek, z drugiej strony szpaler ... ale to już nie dziś. O  moich ulubionych detalach, scenkach ulicznych i o tym co nas NIE zachwyciło napiszę już jutro. Dziś wracam do obowiązków, czas nagli... 

ŚREDNICA to po włosku DIAMETRO (wym. diametro) 


Spodobał Ci się tekst?

Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie:

  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę.;
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku i Instagramie.

PODOBNE WPISY

1 komentarze

  1. Przykro mi Kasiu, ale Twój starszy syn to już FACET! Pozdrawiam. Hanka

    OdpowiedzUsuń